دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
روایت فراز و فرود توسعه در بستر کرونا/ ژاپن چگونه پس از نیم قرن جنگ به دومین اقتصاد جهان تبدیل شد؟

کتاب «در جست‌وجوی شش هزار روز گم شده» روایتی از دوران رشد سریع ژاپن پس از جنگ به قلم محمد تقی‌زاده در حالی تالیف شد که مولف آن در بستر کرونا به این مهم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «در جست‌وجوی شش هزار روز گم شده» روایتی از دوران رشد سریع ژاپن پس از جنگ نوشته محمد تقی‌زاده از سوی نشر نی به تازگی روانه پیشخان کتابفروشی‌ها شد.
 
کتاب پیش رو، روایت شش هزار روز دوران رشدِ سریعِ هفتاد سالِ گذشته‌ کشورِ ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم است؛ اگرچه گه‌گاه اشاراتی به صدوبیست سال پیش از آن هم می‌شود. ژاپن با وجود نیم‌قرن جنگ با همسایگان دور و نزدیک و فرود اولین و دومین بمب اتمی بر سر مردم آن ــ که فقط در یک شب صد هزار نفر در هیروشیما به قتل رسیدند ــ ظرف بیست‌وسه سال پس از پایان جنگ جهانی دوم به دومین اقتصاد سرمایه‌داری جهان آن روز تبدیل شد.
 
ژاپنِ دچار بلا از جنگ‌های پنجاه‌ساله (1895 تا 1945)، طوفان، سیل، سونامی، زلزله‌های روزانه، آتشفشان و بمب اتمی همیشه چالش‌ها را با اتکا بر خلاقیت، نه با شعار، که با عمل به فرصتِ دوچندان تبدیل کرده است، بدون آن‌که مردمش از دولت گله کنند و همه‌ مصیبت‌ها را به گردن این و آن یا حتی بمب اتمی بیندازند. این کتاب، در واقع، روایت تلاش انسان‌هاست برای پیشرفت و ترقی، چه در سطح رهبران و نخبگان، چه در نهاد دولت و بخش خصوصی یا نیروهای نظامی در دوران جنگ و صلح، چه در سطح مردم کوچه و بازار.
 
چرا مساله اساسی روشن کردن و نگه داشتن موتور رشد سریع شش هزار روزه بعد از جنگ خانمان سوز اتمی در ژاپن است؛ زیرا پیشرفت و ترقی همپای عصر و زمان آن هم پس از جنگ کاری است کارستان به دست انسان و نگرش‌ها آنها به اقتصاد عصر نوین و آینده و نه نظریه‌های مطرح در توسعه به تنهایی؛ زیرا نظریه‌ها بر پایه نگرش و تفکرات اقتصادی استوارند.
 
در این کتاب در شرایطی خاص از قلم ناتوان راوی ترواید. نخست این‌که روایت دوره‌های گذشته است  که در شرایط و تجربیات امروزی جهان نوشته شده است. از این رو، لازم شد که اشاره‌ای هم به شرایط روز بشود تا ارتباط دیروز  و امروز بیشتر به چشم بیاید. سپس این‌که بخش عمده این روایت روی تخت بیمارستان و در شرایط شیوع ویروس چینی (کرونا) که کره خاکی را به زیر سیطره خود درآورده و حالا حالاها جاخوش کرده است، نوشته شد. بنابراین، رفتار دولت و مردم در مقابله با بحران زاویه‌ای جدید برای روایت دوران رشد سریع با وجود نیم قرن زندگی در این سرزمین برای راوی فراهم کرد.
 
این‌که چرا کشور ژاپن و تجربیات آن مورد نظر قرار گرفت، مساله‌ای است به قدمت بیش از یک قرن و نیم که با وجود حرف و حدیث‌هایی درباره آن چندان هم به سکوت نگذشته است؛ منظور اشاره‌ای به مسله توسعه و ترقی، همپای جهان پیشرفته، در ایران است. چه قدر گفتند، نوشتند، برنامه‌ریزی کردند، از عقب‌ماندگی و علل آن گفت‌وگو شد. تا آن جا که تا سر حد دو سه انقلاب پیش رفت، برای همین منظور و به همین هدف. برای دستیابی به آن، حداقل بیش از نیم قرن به جای انباشت ثروت، به تخلیه ثروت مادی – انسانی دست زدند که هنوز هم ادامه دارد.
 
کتاب «در جست‌وجوی شش هزار روز گم شده» روایتی از دوران رشد سریع ژاپن پس از جنگ به قلم محمد تقی‌زاده، در 448 صفحه و به بهای 160 هزار تومان از سوی نشر نی به منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها